Google+

O NAS

STRONA GŁÓWNA

NASZE PSY

SZCZENIAKI

KONTAKT

 

Aby móc ocenić cechy psychiczne i ewentualny przyszły charakter psa przeprowadzamy kilka prostych testów psychologicznych. Odbywają się one w czasie zabawy z maluchami oraz przy pielęgnacji. Rozpoczynają się w chwili oswajania maluchów z otaczającym je środowiskiem czyli w 3 tygodniu życia.
           

Test ten składa się z 4 części. Matka w tym czasie udaje się na spacer lub odpoczywa od maluchów w innym pomieszczeniu.  Poszczególne maluchy oznaczamy zgodnie ze schematem przyjętym tuż po ich przybyciu na świat. Testy przeprowadzamy około godziny po ostatnim posiłku.

 

Test 1

 

Maluchy przenosimy do nieznanego im pomieszczenia oddalamy się i obserwujemy szczenięta. Wyniki obserwacji:

  • Najsłabsze osobniki będą z piskiem biegały w różnych kierunkach. Osobniki te nie nadają się na psy obronne i stróżujące. Nie polecane dla niedoświadczonych posiadaczy psów.
  • Psy ostrożnie i nieufnie rozglądające się po pomieszczeniu oraz obwąchujące okolice będą nadawały się dla rodziny. Będą dobrymi towarzyszami zabaw dla dzieci oraz stróżami obejścia.
  • Najsilniejsze osobniki natychmiast przystąpią do zabawy. W przyszłości będą się charakteryzowały silnym charakterem. Mogą sprawiać w przyszłości problemy niedoświadczonym właścicielom. Bardzo dobrze nadają się na psy obronne.

 

Test 2

 

Przeprowadzamy w chwili wstawiania miski z pożywieniem do kojca. Jako pierwsze do miski podejdą najaktywniejsze osobniki. Najsilniejsze zajmą najdogodniejszą pozycję przy misce a nawet będą starały się odgonić słabsze. Najsłabsze osobniki będą czekały aż aż te najsilniejsze skończą posiłek.
 

Test 3

 

Do kojca, w którym nie ma matki wrzucamy pluszaka. Najsilniejsze i najodważniejsze szczenięta podbiegną natychmiast do przedmiotu. Maluchy o umiarkowanym temperamencie zbliżą się ostrożnie. Najsłabsze zamrą na sztywnych łapach albo uciekną z piskiem.

 

Test 4

 

Wstawiamy do kojca budzik, który po ok 5 minutach dzwoni. W chwili gdy zadzwoni najsilniejsze zwierzęta podbiegną aby sprawdzić źródło hałasu, słabsze mogą cofnąć się o parę kroków ale po chwili ostrożnie podejdą aby sprawdzić przedmiot, a najsłabsze uciekną w panice.

 

W trzech pozostałych testach tak jak w pierwszym osobniki najsłabsze nadają się dla doświadczonych posiadaczy psów. Najlepiej będzie się im żyło w mieszkaniach pod stałą opieką właściciela. Psy te wymagają intensywnej pracy nad ich charakterem na początku ich życia. Praca ta zawsze owocuje posiadaniem mądrego i zdyscyplinowanego psa.
Osobnik charakteryzujący się średnim poziomem energii i dominacji idealnie sprawdzi się w roli psa rodzinnego jak i stróżującego, będzie idealnym opiekunem i towarzyszem zabaw dla dzieci jak i uważnym ale niezbyt agresywnym stróżem obejścia.
Psy o najsilniejszym charakterze nadają się wyłącznie dla osób o silnym charakterze i potrafiących wymusić na psie posłuszeństwo. Psy te nadają się wyłącznie na psy obronne.
 

           

Test CAMPBELLA

 

W szóstym tygodniu życia maluchy poddawane są Testowi CAMPBELLA. Test ten zawiera pięć prób przeprowadzanych w ciągu kilku minut przez osobę zupełnie obcą dla szczeniąt.

 

Test 1 – Sprawdzenie zainteresowania socjalnego

 

W środku pustego pomieszczenia pozostawiamy malucha i oddalamy się w stronę przeciwną niż przyszliśmy. Zatrzymujemy się i klaskając zwracamy uwagę szczeniaka i staramy się go przywołać. Oceniamy szczeniaka:

  • idzie od razu, wprost, skacze i podgryza      - dd
  • idzie od razu, wprost, daje łapę                    - d
  • idzie wprost, ogon podkulony                       - s
  • idzie z wahaniem, ogon podkulony               - ss
  • nie idzie                                                     - i

 

Test 2 – Sprawdzenie zdolności posłuszeństwa

 

Stojąc przy szczeniaku zaczynamy się spokojnym krokiem oddalać. W zależności od reakcji malca oceniamy jego zdolność do towarzyszenia człowiekowi. Jeżeli nie pójdzie za nami w ogóle świadczy to  o dużej niezależności malucha. Oceniamy szczeniaka:

  • idzie wprost na naszą nogę, podgryza          - dd
  • idzie wprost na nogę                                   - d
  • idzie wprost ogon podkulony                        - s
  • idzie, wahając się                                       - ss
  • idzie w swoją stronę                                    - i

 

Test 3 – Sprawdzenie reakcji na dominację przez przymus

 

Kładziemy malucha na ziemi i delikatnie przekręcamy na plecy, przytrzymujemy go w takiej pozycji przez 30 sekund. Oceniamy szczeniaka:

  • broni się gwałtownie, gryzie                         - dd
  • broni się gwałtownie, nie gryzie                    - d
  • broni się gwałtownie, po chwili uspokaja się  - s
  • nie broni się, liże ręce                                 - ss

 

Test 4 – Sprawdzenie dominacji reakcji socjalnej

 

Klękamy przy leżącym szczenięciu i przez 30 sekund głaszczmy go wzdłuż grzbietu od czaszki

do nasady ogona. Reakcja pokazuje nam fakt akceptacji lub brak akceptacji naszej dominacji. Oceniamy szczeniaka:

  • skacze, daje łapę, warczy, gryzie                - dd
  • skacze, daje łapę                                       - d
  • zwija się, liże ręce                                      - s
  • przewraca się na plecy, liże ręce                  - ss
  • odchodzi i trzyma się z daleka                     - i

 

Test 5 – Sprawdzenie reakcji na dominację przez podniesienie

 

Podnosimy szczeniaka rękoma splecionymi pod jego mostkiem. Trzymamy go w tej pozycji przed 30 sekund. Oceniamy szczeniaka:

  • broni się gwałtownie, gryzie, warczy             - dd
  • broni się dość zdecydowanie                       - d
  • broi się potem się uspokaja                         - s
  • nie broni się, liże ręce                                 - ss

 

INTERPRETACJA TESTU CAMPBELLA

 

Grupa I: dwa lub więcej dd, przewaga d. Z tego szczeniaka najprawdopodobniej wyrośnie pies dominujący i agresywny. Nie nadaje się dla osób słabych fizycznie i psychicznie, domów z małymi dziećmi. W wychowaniu należy postępować konsekwentnie nie dopuszczając do konfrontacji i unikać kar fizycznych.

 

Grupa II: trzy lub więcej dd. Pies ze skłonnością do dominacji czasem zdolny do agresji. Bardzo dobry do szkolenia przez doświadczonego przewodnika. Nie polecany do domu z małymi dziećmi.

 

Grupa III: trzy lub więcej s. Pies zrównoważony, bez zbędnej agresji, nie przesadnie uległy i nie przewrażliwiony. Doskonale przystosowuje się w różnych środowiskach . Doskonale znosi zmiany. Może być utrzymywany przez osoby starsze i w domach z dziećmi.

 

Grupa IV: dwa lub więcej ss. Pies uległy, posłuszny i wrażliwy. Wychowanie powinno opierać się na pochwałach. Zwierzę może być wychowywane przez osoby starsze i w obecności dzieci. Ze strachu może ugryźć.
 

Grupa V: dwa ss oraz i w dominacji socjalnej. Pies może mieć nieprzewidywalne reakcje. Może gryźć przy jego karceniu i atakować ze strachu. Nadaje się dla osób zrównoważonych o spokojnym usposobieniu.

 

Na koniec chcielibyśmy przypomnieć że największy wpływ na charakter dorosłego psa ma jego wychowanie oraz stworzenie odpowiednich warunków do życia i rozwoju.

 

 

           

spodziewane mioty

jak przygotowujemy maluchy do życia w nowym domu

rezerwacja maluchów

dostępne maluchy

zapisz się na newslatter

wzór umowy kupna sprzedaży / rezerwacji

testy psychologiczne

mioty